Uma das coisas fundamentais para definir as regras religiosas sobre a mulher menstruada é reconhecer a duração do seu ciclo e distinguir o que é haid e o que é istihada.
As escolas de jurisprudência islâmica definiram um tempo minimo e máximo que pode ser considerado haid, baseado em pesquisas com diversas mulheres da época, identificando aquilo que abrange a maioria.
A opinião majoritária dos sábios é que a menstruação seja no minimo um dia e uma noite e no máximo quinze dias. Além disso, definiu-se um minimo de quinze dias para o período de tahara, ou seja, entre uma menstruação e outra.
Tipos de Sangue:
O ciclo menstrual apresenta diferentes colorações, que podem variar durante o período, entre as cores:
- Vermelho Claro;
- Vermelho escuro;
- Marrom;
- Preto;
- Amarelo.
Identificando o fim do haid
Como a mulher verifica que a menstruação terminou e ela deve fazer o ghusl?
Através de dois sinais:
- Al Qassatul Baydah- "Secreção Branca"
Algumas mulheres costumavam enviar pedaços de algodão com secreção amarela para Aisha (R), para saber se estavam limpas da menstruação, e Aisha (R) dizia : "Não se apressem até verem al qassatul baydah", significando o total desaparecimento da menstruação. (Malik)
- Al jufuf-"Secagem" do fluxo.
Como saber se a mulher está livre do ciclo ou não?
Para a mulher que tem o jufuf, há duas regras básicas sobre a pausa:
- Se a pausa durar mais de três dias, a mulher deve considerar que esta livre da menstruação, e o que houver de secreções após isso é considerado istihada.
- Se o fluxo voltar antes de completar três dias de pausa, isto também é considerado como parte do ciclo , desde que a contagem total de dias da menstruação (dias de menstruação+pausa+novo fluxo) não ultrapasse o período máximo de haid (quinze dias).
Uma mulher fica menstruada por cinco dias e, ao verificar que o fluxo parou, ela se purifica com o ghusl. Por dois dias, não há nenhuma secreção e ele faz as orações e os atos de adoração normalmente. Após isso, ela volta a ter secreção escura por mais dois dias. Todo o período de nove dias é considerado menstruação.
Os atos que ela realizou nos dias de pausa (os que eram proibidos durante o ciclo) são invalidados, devendo ela repor o jejum obrigatório, se houver. Ao ficar limpa novamente, deve fazer outro ghusl.
Esse exemplo mostra uma regra geral, mas há casos diferentes, levando em consideração o período regular de cada mulher.
Duration of the cycle.
One of the fundamental things to define the religious rules about the menstruated woman is to recognize the duration of its cycle and to distinguish what is haid and what is included.
Schools of Islamic jurisprudence have defined a minimum and maximum time that can be considered haid, based on research with several women of the time, identifying what covers the majority.
The majority opinion of the sages is that the menstruation is at least one day and one night and at most fifteen days. In addition, a minimum of fifteen days was defined for the tahara period, that is, between one menstruation and another.
Types of Blood:
The menstrual cycle presents different colorations, which can vary during the period between colors:
- Light red;
- Dark red;
- Brown;
- Black;
- Yellow.
All of these can be considered menstruation, and it is up to the woman to identify what is part of the haid and what is istihada.
Identifying the end of haid
How does the woman check that her period is over and she should do ghusl?
Through two signs:
- Al Qassatul Baydah- "White Secrecy"
If the woman vereifies a white liquid at the end of the cycle, she is clean of haid, having to do ghusl and return to compulsory activities. If there is any bleeding or discharge after that, she considers it istited.
Some women used to send yellow cotton swabs to Aisha (R) to see if they were clean from menstruation, and Aisha (R) said, "Do not rush until you see the qassatul baydah," meaning the total disappearance of menstruation. (Malik)
- Al jufuf - "Drying" of the flow.
The Qassatul Baydah is a clear and undisputed sign of the end of haid, but it does not occur to all women. In many cases, the flow is simply interrupted and the woman ceases to have bleeding or secretions-this is called the jufuf. For women to whom this happens it is more complicated to define the complete disappearance of haid. It may be clear of menstruation and after a break, return to bleeding or secretions.
How to know if the woman is free of the cycle or not?
For the woman who has the jufuf, there are two basic rules about pausing:
- If the break lasts for more than three days, the woman should consider that she is free of menses, and what is secreted after this is considered istihada.
- If the flow returns before completing three days of rest, this is also considered as part of the cycle, provided that the total count of days of menstruation (days of menstruation + pause + new flow) does not exceed the maximum period of haid ).
Example:
A woman gets menstruated for five days and, upon verifying that the flow has stopped, she purifies herself with ghusl. For two days, there is no secretion and he does the prayers and acts of worship normally. After this, it again has dark secretion for another two days. The entire nine-day period is considered menstruation.
The acts she performed on the days of pause (those that were forbidden during the cycle) are invalidated, and she should restore compulsory fasting, if any. When you get clean again, you must make another ghusl.
This example shows a general rule, but there are different cases, taking into account the regular period of each woman.
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